الأحد، 3 فبراير، 2008

راجل يا سركوزى

بالرغم انى كنت معترضه على ان الرئيس الفرنسى ساركوزى يجى وهو وصاحبته كارلا مصر وينزلوا فى سويد واحد

لان ده ضد العادات والتقاليد الاسلاميه والمصريه بجانب القانون

الا انى لم اكن معترضه على العلاقه لان ما فيش مخلوق على وجهه البسيطه ليه انه يعترض لان دى حريه شخصيه

الا نى بجد انبسطت كتير لما عرفت ان ساركوزى اتجوز كارلا

انا ما فرحتش علشان بكره سيسليا طليقه ساركوزى ولا بحب كارلا

انا انبسطت علشان ساركوزى ده بجد طلع راااااااااااااااااااااااااجل

ايوه راجل وده راى الشخصى

الراجل حب الست وعمل معاها علاقه ولما جه يقول يا جواز وكان متاكد انها بتحبه وانه بيحبها وانهم ها يسعدوا بعض

ما ترددش واتجوزها الراجل ما قلش لا دى واحده انا عرفتها ومشيت معاها ازاى اتجوزها

اصله هو كمان مشى معاها وان كانت هى غلطانه فا هو غلطان قبلها

ده تفكير الناس المحترمه انا واحد محترم وفى حالى وبخاف على بنات الناس وبتقى الله فيهم اكيد يوم ما ها جى اتجوز ربنا ها يدينى

واحد تتقى الله ومحترمه وبنت ناس ومتربيه وما عندهاش حاجه غلط وحتى ان كان حد فيهم حب قبل كده فا لحب مش حرام

الا ازا كان الانسان هو الى غلط او اختار غلط

وساعتها بيكون الرك كله على البنى ادم عل انه ها يوافق على الغلط او انه ها يقضى على الغلط ده

وهنا يكمن الاحترام

لان كلنا معرضين للغلط

لكن كلنا مش بنخاف من ربنا ولا بنحافظ على غيرنا علشان غيرنا يحافظ علينا

انما انا واحد مش فى حالى وبعمل علاقات مع طوب الارض بس بقى خاللى بالك يا معلم انا الى امشى معاها لا يمكن اتجوزها ايوه

امشى معاها ازاى الجواز حاجه والحب حاجه تانيه خالص

انا لازم الى اتجوزها تكون قطه مغمضه ما فيش واحد شافها ولا عرفت حد

ايوه دى ها تبقى ام العيال الى ها رميها فى البيت واسيبها تتطبخ وتزاكر للعيال وانا داير باره ابصبص للى رايحه والى جايه

وانا واثق ومتكد انها عمرها ما تبص لغيرى وانها ها تصونى

لازم تكون قطه مغمضه

انما الى هو حبها ووعدها بالجواز دى لا والف لا

دى واحده مجرمه هى اى نعم لا اخدت قرض ولا تخابرات مع اسرائيل

بس هى عملت جريمه اشنع من كده وثقت فى انسان مزدوج الشخصيه عنده عقد نقص

ويروح صاحبنا بقى يتجوز القطه الغمضه

علشان الى قبلها ما تنفعش بما انه طبعا معمل لاختبار النساء يعمل معاهم العلاقه من دول مش علشان حاجه لا سمح الله

بس علشان يشوف اخلاقهم

بس هو بينسى حاجه مهم جدا انه دان تدان

وزى ماهو عمل اكيد شريكه الحياه عملت

ماهو ربنا حكيم بعلمه

وربنا يخلى دكاتره امراض النسا

وطبعا هو مفكر نفسه عنتر زمانه

ويقولك لا يا عم دى ولا كلمه

هو انت مفكرنى ساركوزى ولا ايه

طبعا هو مش فرنساوى

هو هندى





هناك 9 تعليقات:

غير معرف يقول...

بجد انتى تجننى فى افكارك ومش لاقى حاجة اعبر بيها او تكفيكى قدرك اقولها غير ان كلامك وافكارك قمة الاعجاز

Mohamed ElGohary يقول...

هو إتطلق من مراته عشان الإختلاف السياسي في الأساس، هي مديتلوش صوتها في الإنتخابات

أنا من المنصورة برضه :)

nody_1987 يقول...

محمد الجوهرى
اهلا وسهلا على مرورك وتعليقك الطيب
تفتكر يعنى ساركوزى ها يسامح سيسليا على علاقتها بصديقها ويرجع ليها ومش ها يسامحها على انها ما ادتش له صوتها فى الانتخابات

ana ga3an يقول...

واضح يا عزيزتي
انك مخرجتيش من المنصورة
في كل الفنادق المصرية السياحية
القانون لا يجرم نزل اثنان في غرفة واحدة حتي و ان كانو غير متزوجين
مادام اجانب من دول غربية
اما العرب و المصريين فهناك تجريم للامر
و اي مصري او عربي معة باسبور اجنبي بغير جنسيتة يعمل معاملة الغربي

ثانيا في الغرب امر عااااادي جدا
انة يجوز فتاة قضي معها و قت حميم
فهم ذو عقلية مختلفة تماما
وكلامك انة ميجوزش واحدة مشي معاها دة غير وارد في تفكرهم اساسا
تحياتي
اعتقد محتاجة شوية اطلاع قبل ان تحددي افكار و توجهاتك
ومن تناصري و من تعادي
ومن تعمليلة دعاية علي مدونتك

بنت المنصوره يقول...

ana ga3n
اولا شكرك على مرمرك الطيب
ثانيا فا الفنادق المصريه بتمنع نزول اى اتنيين مش متجوزين فى غرفه واحده
وده شىء اى حد يعرفه
بالنسبه للمصرين والعرب
وانا لم اقصد ساركوزى بعينه انا بقصد اى حد يكون فى وضع زى ده والاعلام يتكلم عنه
كلامى فى محتواه بيهاجم سياسه بلد ما بتحرمش دينها
وبدليل ان الهند الوثنيه رفضت نزول ساركوزى وسيسليا مع بعض بدون زواج
ثالثا
انا لم اكن اقصد اذدواجيه التفكير الغرب لان الكل يعلم انهم ليس لديهم اذدواجيه وانما اقصد الشرق
يعنى لو حضرتك دققت شويه كنت فمت معنى كلامى
رابعا
فا انا لا اعادى احدا انا اقول وجهه نظرىليس اكثر
ولا يمكن ان اغمض عينى غلط واقع لمجرد ان ال1ى فعله طرف صالح
ولايمكن ان ابخس احدا حقه حتى وازا كنت اختلف معه كثيرا
تحياتى

Misrdream يقول...

انا اسف انك فاكره انه ساركوزي راجل
واحد زي ده زنا فى واحده قبل مايتجوزها لمدة شهور واحده كانت بتكر ابناء بلده واحد زي ده بيدعم الصهاينة وبياكد المحرقة وطالب من اطفال مسيحيين ومسلمين اعداة تمثيلها لمراعاة مشاعر اليهود
للاسف انتى مخطئه
مع كامل احترامي لرأيك ومدونتك

بنت المنصوره يقول...

misrdream
اولا شكرا على مرورك وعلى تعليقك
ثانيا الكل يعلم من هو ساركوزى
وانا لما اتكلمت عنه اتكلمت عنه كارمز فى فكر الغرب من حيث عدم التناقض والاذدواجيه

ياسر يقول...

امشى معاها ازاى الجواز حاجه والحب حاجه تانيه خالص
دة كلمنا وعادات شبابنا طبعا بنت تقع في حب شاب
ممكن تتديلوة فعلاا عيونها لو طلب منها بس للاسف
احنا كشباب ومش كلنا عندنا تفكير عجيب وضيعنا
لاا فضلنا عرب ولاا وصلنا للاوربين ببعض عادتهم او طباعهم
وبقول بعض عادتهم مش كل عادتهم يعني بكل صراحة وبدون
زعل عملنا زي الا رقصة علي السلم لاا الا تحت شافها ولاا
الا فوق شافها وهنا في فرنسا مفيش جواز قبل فترةتعارف
وثقة متبادلة بين الطرفين وحب حقيقي متبادل بينهم
وعمري هنا ما سمعة ان واحد ساب واحدة علشان
خد الا هو عاوزة ولاا شوفت الواد المطاطط الا كل يوم
مع وحدة الناس دي لما بتحب علي حق بتحب
وتقبلي مروري انا قلة راي وبكل صراحة

nody_1987 يقول...

ياسر
انت كده فهمتنى
انا اقصد كده
الرقص على السلم وعقد النقص الشرقى
محبتى يا ياسر